Czernidło do opon – kiedy warto je stosować i co wchodzi w jego skład?
Czernidło służy poprawie wyglądu kół, ale również dodatkowo zabezpiecza opony przed niekorzystnymi czynnikami. Dlatego warto rozważyć czernidło nie tylko w lecie. Opony zimowe muszą mierzyć się z wyjątkowo złymi warunkami, a warstwa zabezpieczająca z czernidła z pewnością wspomoże ich odporność. Również opony wielosezonowe mogą na tym zyskać – modele całoroczne zwykle nie są użytkowane intensywnie, więc dzięki czernidłu mogą zachować nienaganny wygląd wyjątkowo długo.
W składzie środków nazywanych czernidłem do opon znajduje się najczęściej mieszanka polimerów – rozpuszczalnik sprawia, że polimery zachowują formę płynną. Oprócz nich preparat musi zawierać oczywiście czarny pigment. Po nałożeniu środka na ścianę boczną opony rozpuszczalnik odparowuje, a polimery zastygają i tworzą warstwę, która poprawia wygląd i zabezpiecza oponę przed światłem UV i zanieczyszczeniami.
W niektórych czernidłach można znaleźć również dodatkowe składniki, które zwiększają ich spektrum działania. Mogą to być np. środki myjące, odżywki do gumy, czy nabłyszczacze zapewniające szczególnie widoczny efekt. Można znaleźć też czernidła o zaawansowanym składzie, które po wniknięciu w warstwę gumy poprawiają jej odporność na pękanie.
Jak stosować czernidło do opon?
Przez zróżnicowany skład czernideł dostępnych na rynku, należy zawsze zapoznać się z instrukcją dołączoną do zakupionego preparatu. Różnice w sposobie użycia czernideł różnych producentów wynikają nie tylko z odmiennych składów, ale również od formy aplikacji. Czernidła w płynie aplikuje na oponę gąbką – gąbka odpowiedniego rodzaju może być dostępna w zestawie. Profesjonalne zakłady detailingowe zwykle korzystają z czernideł w płynie w formie koncentratu. Po rozcieńczeniu z wodą we właściwej proporcji można go przelać do butelki ze spryskiwaczem i rozpylić na oponę.
Dla wygody osób, które chcą łatwo poczernić swoje opony, dostępne są gotowe spraye i spryskiwacze z czernidłem. Są one uznawane jednak za mniej wytrzymałe niż czernidła w płynie, przez co mogą wymagać częstszego nakładania na oponę. Czernidła przyjmują też formę mleczka, która bywa oferowana w zwykłych buteleczkach do nakładania gąbką lub ze spryskiwaczem. Oprócz tego występują pianki z czernidłem, które mają więcej składników myjących, ale wymagają pozostawienia na oponie na chwilę.
Przed zastosowaniem czernidła należy dokładnie umyć opony – najlepiej dedykowanym środkiem czyszczącym, ale szampon samochodowy bez wosku w składzie też się nada. Gdy opony wyschną, warto zabezpieczyć brzegi felg np. folią lub taśmą. Zaschnięte czernidło może być trudne do usunięcia z powierzchni obręczy, dlatego dobrze jest od razu wycierać wszelkie krople, które nie trafiły na oponę.
Po nałożeniu środka zgodnie z instrukcją i ewentualnym odczekaniu określonego czasu oponę należy zwykle przetrzeć do sucha miękką ściereczką. Dobrej jakości środek po aplikacji w prawidłowy sposób może utrzymywać swój efekt nawet przez kilka tygodni, chociaż w znacznej mierze jest to również zależne od warunków atmosferycznych – niekorzystne czynniki powoli „zmyją” warstwę czernidła.
Podsumowując, czernidło przynosi nie tylko efekt wizualny, ale pomaga też utrzymać opony w dobrym stanie przez dłuższy czas. Jego aplikacja nie jest szczególnie skomplikowana i można ją samodzielnie wykonać w trakcie mycia auta. W efekcie nie jest to środek jedynie dla właścicieli drogich samochodów premium, którzy regularnie oddają swoje auta do „car spa”. Przyda się wszystkim kierowcom chcącym zadbać o swoje auto w jak najlepszy sposób.